Polemika nad Euro 7

Mladoboleslavská automobilka Škoda | Zdroj: Shutterstock

Zdroj titulního obrázku: Shutterstock

Píše se srpen roku 2025, táta chce synovi, který právě získal řidičský průkaz, pořídit nové auto. Záměr je koupit malé auto, „pětidvéřák”, ideální na denní dojíždění do města, na nákup, středně dlouhé vzdálenosti, vozidlo typu Scala nebo Fabia. V autosalonu ovšem přichází šok, táta a syn zjišťují, že se bohužel tyto vozy zdražily o 50 tisíc, či hůře: nejsou nyní v nabídce. Táta oznamuje synovi smutnou zprávu, že je nedostatek financí. Do 400 tisíc korun, které měl táta k dispozici, se auto nevejde, nákup se tím pádem musí odložit.

Mladoboleslavská automobilka Škoda | Zdroj: Shutterstock
Mladoboleslavská automobilka Škoda | Zdroj: Shutterstock

Proč se tato situace stala? Je reálná? Za vinou stojí emisní norma Euro 7, poslední emisní norma před „de facto” zákazem prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Norma má zavést limit 60 mg Co2 na km u dieselových motorů, to již dnes musí splňovat benzinové motory. To by samo o sobě nebyl problém, ten tkví především v úmyslu zavést limit pevných částic vyprodukovaných brzdami a mikroplastů u pneumatik. Toto opatření ignoruje aktuální dostupnost technologií na trhu, ty se teprve vyvíjí, a hrozí, že tyto technologie nebudou do července roku 2025 dostupné, od této doby má Euro 7 začít platit u osobních vozidel. Ano, pravda je, že emise z pneumatik tvoří dnes již poměrně velké procento podílu celkového počtu škodlivin, a to i u elektromobilů, kde je číslo vyšší vzhledem k váze vozidla (elektromobily jsou z důvodu hmotnosti baterie těžší o cca 400 kg), proto bude platit norma Euro 7 i pro elektromobily, jenže když nemáme připravené technologie, těžko můžeme zavádět tuto normu. Dále má Euro 7 zavést povinnost instalovat do vozidla senzor na měření „live“ emisí.

Auta budou muset splňovat tuto normu buďto 10 let, nebo dokud nenajedou 200 tisíc kilometrů, tj. dvojnásobný počet oproti stávající Euro 6, což je vesměs správné opatření. Euro 7 má taktéž zavést náročnější testování nových vozů. Testovat se bude nyní častěji v přírodě a v terénu, než jak tomu bylo doposud, to povede k náročnějším podmínkám pro splnění normy Euro 7.

Velký problém je také skutečnost, že norma Euro 7 bude platit okamžitě pro všechny modely, nikterak jen pro nové modely na trhu. Pro automobilky je nereálné připravit všechny modely na Euro 7 do července roku 2025. Emisní norma Euro 7 s platností od července roku 2025 je nesmysl, zdražila by především malá auta o 50 tisíc korun v optimistickém scénáři, ty pesimistické hovoří i o více než 100 tisíci korunách na jedno auto. Norma dopadne hlavně na malá auta, ty tvoří v ČR třetinu prodejů, modely jako Škoda Fabia či Scala se nedostanou pod 450 tisíc korun. Proč se malá auta budou zdražovat nejvíce? Z důvodu hodnoty vozidla, navýšené náklady se schovají daleko snadněji do ceny 1 milion oproti 400 tisícům, kde hraje roli každá tisícovka přeměněná v marži automobilkám.

Uspěchaný začátek normy Euro 7 od roku 2025, s tím spojené technologie zahrnuté do této normy, které je nereálné stihnout implementovat, povedou k menšímu prodeji nových vozidel. Výsledek směřuje k pomalejšímu obměňování vozového parku, a ten je již dnes 5. nejstarší v EU, to není ideální pro ekologii, kvůli které se toto celé vymýšlí…

Situace popsaná na začátku článku se opravdu stát může, tomu musí vláda ČR, ale i vlády ostatních evropských zemí zamezit. Za nás, jakožto hnutí Generace, by bylo vyřešení situace takové: přesun začátku platnosti Euro 7 na začátek roku 2028, tedy 2,5 roku navíc pro automobilky na přijetí této normy.

SDÍLET:

DALŠÍ AKTUALITY:

stara_voda_7_7_1-1000x675-1
Stav silnic 2. a 3. tříd
Zdroj titulního obrázku: ŘSD ČR Vláda rozjela takříkajíc boj proti “dotačnímu byznysu”. Celkem se dotační programy...
Číst dále
Mladoboleslavská automobilka Škoda | Zdroj: Shutterstock
Polemika nad Euro 7
Zdroj titulního obrázku: Shutterstock Píše se srpen roku 2025, táta chce synovi, který právě získal řidičský průkaz,...
Číst dále