Stav silnic 2. a 3. tříd

Zdroj titulního obrázku: ŘSD ČR

Vláda rozjela takříkajíc boj proti “dotačnímu byznysu”. Celkem se dotační programy dvanácti ministerstev seškrtají o 84,1 mld. Kč. Záměr je to šlechetný, při současném stavu státního rozpočtu je žádoucí šetřit. Já jako garant za dopravu se zaměřuji na škrty v dotacích na ministerstvu dopravy.

Ministerstvo dopravy má ušetřit příští rok na dotacích 8,9 mld. Kč oproti letošnímu roku. To zní slibně, ovšem když se podíváme blíže, zjistíme, že se tyto škrty dotknou i kvality krajských silnic. Ministerstvo dopravy škrtne 2 mld. Kč na dotace pro silnice 2. a 3. třídy, to znamená ze 6 na 4 mld. Kč ročně. Tyto peníze slouží krajům pro rekonstrukce i investice do nových silnic, jako jsou obchvaty vesnic a měst. Tento krok vlády Petra Fialy pod taktovkou ministra dopravy Martina Kupky zhorší úroveň silnic 2. a 3. tříd. V současné době je již přitom stav těchto silnic tristní. Podívejme se krátce na data:

34 000 km silnic 3. tříd
14 500 km silnic 2. tříd
34% silnic 2. a 3. tříd je v havarijním stavu
16% v nevyhovujícím stavu
30-35 % silnic 2. a 3. tříd je v dobrém či výborném stavu.

Zdroj: ČT24
Zdroj: ČT24

Data stavu silnic jsou nepřípustný, a jak se říká fakta nelžou. Silnice 2. a 3. třídy potřebují podporu od státu, kraje dlouhodobě nemají dostatek finančních prostředků na správu svých silnic. Krok snížit dotace o 2 mld. Kč ročně přichází navíc v době, kdy další výrazný zdroj peněz pro krajské silnice je utlumen oproti dřívějšku, jedná se o zdroj jménem EU. V rozpočtovém období 2021-2027 již nejsou k dispozici evropské peníze z operačního programu IROP pro silnice 3. tříd, silnice 2. třídy mají k dispozici o 20 mld. Kč méně vůči minulému rozpočtovému období, 2014-2020.

Na údržbě a investicích do dopravy by se nemělo šetřit ani v takto těžké době. V kontextu, když zde se jedná o 2 mld. Kč, ale zároveň vláda zavede výchovné za 19 mld. Kč, je to vskutku komické počínání při krocení veřejných rozpočtů.

Závěrem jen mohu dodat, že ne všechny dotace jsou špatné, některé slouží k dobrému účelu. Tento boj vlády proti „dotačnímu byznysu“ jde ovšem i proti dotacím s dobrým účelem.

Martin Szetei
Garant za dopravu hnutí Generace

SDÍLET:

DALŠÍ AKTUALITY:

stara_voda_7_7_1-1000x675-1
Stav silnic 2. a 3. tříd
Zdroj titulního obrázku: ŘSD ČR Vláda rozjela takříkajíc boj proti “dotačnímu byznysu”. Celkem se dotační programy...
Číst dále
Mladoboleslavská automobilka Škoda | Zdroj: Shutterstock
Polemika nad Euro 7
Zdroj titulního obrázku: Shutterstock Píše se srpen roku 2025, táta chce synovi, který právě získal řidičský průkaz,...
Číst dále